La vila scriitorilor de la Neptun e o plăcere să te
odihneşti vara. Serviciile sunt prompte şi întrec pe cele de la multe hoteluri cu
pretenţii. Casa scriitorilor este cochetă, curată, are o bucătărie românească
impecabilă, pomi fructiferi şi copaci ornamentali îţi oferă umbră, iar de vrei
soare cobori scările pe plajă... Vila are la parter o sală adecvată pentru
reuniuni şi lansări de cărţi sau pentru cenaclu, iar la etajul întâi o sală de
lectură îmbietoare. Ei, dar aici e aici! Ca la iarbă verde, consumi ce-ţi aduci
de acasă. Dacă-ţi aduci cărţi şi reviste ai ce citi, dacă nu, nu! Vila
scriitorilor, precum una din filmele americane de duzină, n-are cărţi. Ce-o fi
atât de complicat ca fiecare autor care vine la odihnă aici să doneze una din
cărţile sale aşezământului? Iar directorii de gazete şi de edituri să doneze
cărţi şi reviste din producţia proprie, măcar din retururi? Din 1971 – când
Maurer a donat-o condeierilor – până acum, sala de lectură şi-ar fi umplut
pereţii din podea până-n tavan. Nu e târziu nici acum. Daţi un leu pentru...hm!
daţi o carte pentru biblioteca scriitorilor de la Neptun! Sau poate că se
urmăreşte crearea unei biblioteci virtuale. Nimic împotrivă! Dar nici un
calculator conectat la
INTERNET nu are vila
. Adică, ceea ce are asociaţia crescătorilor de capre albe cu coarne de la Cuca. Ultima soluţie
ar mai fi memorarea cărţilor, după sistemul eu una, tu alta, precum în celebrul
film-parabolă al lui Francois Trufaut.
*
Zice
Octavian Paler în ultimul interviu: „Marc Aureliu a rezolvat problema fricii de
moarte printr-un raţionament de mare simplitate. Dacă zeii, zicea el, au decis
că trebuie să mor, de ce aş vedea în asta ceva rău? Zeii nu-mi pot dori decât
binele. Iar dacă zeii nu există, de ce să trăiesc într-o lume fără zei? Din
nefericire, conchide Paler, eu n-am reuşit să reţin nimic serios din învăţătura
stoică. I-am citit degeaba pe stoici...” Ei nu, se alinta Paler, sau se
autoflagela. Dacă iei presa din zilele de 7, 8, 9 mai 2007, înţelegi că el se
împăcase cu moartea şi, deci, preceptele stoice îşi făcuseră datoria peste
vreme.
*
Autorul
narcisiac privindu-se în oglinda textului, scăpat în ea sau atras magnetic, ca
de o plantă carnivoră, devorat, tocat, măcinat până la pierderea de sine, de
oglinda ademenitoare a propriului text.
*
Am visat
că citisem toate cărţile lumii, inclusiv fragmente din cele în curs de scriere
şi, mai mult, nu uitasem nimic din ele, le aveam în faţa ochilor literă cu
literă, pagină cu pagină... M-am trezit speriat, cu inima spărgându-mi pieptul.
M-am liniştit repede încercând să-mi aduc aminte numele unui general din Război
şi pace şi nereuşind...
*
Textul
ca o pânză freatică mai la suprafaţă, mai în adâncime, aceasta făcându-l mai
stufos sau mai arid, mai dens ori mai rarefiat. Spune-mi la ce adâncime e pânza
freatică pentru a-ţi spune cât de mănos va fi textul.
*
Nu
trebuie să ne tot ruşinăm de pronunţia noastră în limbi străine. Iată-l pe Take
Ionescu, vorbitorul de engleză,
prezentat de Constantin Argetoianu: „Am auzit pe Take vorbind
englezeşte. A fost penibil şi îngrozitor, citea cu un accent de şvab crescut la Patras – pronunţa, între
altele, toate th-urile „ză”. Zicea de
exemplu „zăvor” pentru „the world” (lumea) şi alte monstruozităţi...”
*
Observaţie a lui Ivan Karamazov: „...cu cât un lucru e mai absurd, cu
atât are mai multe şanse să se apropie de fondul unei probleme. Cu cât e mai
absurd, cu atât este mai evident. Absurditatea este simplă şi concisă, în timp
ce inteligenţa recurge la tot felul de subterfugii şi ascunzişuri. Inteligenţa
este vicleană, iar absurditatea – sinceră şi naivă”.
*
O
definiţie dată de un copil de 10 ani, apărută în numărul pe iunie 2007 al
revistei „Cafeneaua literară”: „Copilul este străbunul omului”.
*
Salvador Dali: „Există
totdeauna două feluri de pictori: cei care depăşesc limita şi cei care ştiu cum
să se apropie de aceste graniţe cu respect şi răbdare, fără să le încalce
însă”. Ei bine, Dali face parte din cea de-a treia categorie, a celor care
depăşesc limita...cu respect şi răbdare.
*
Ihab
Hasan, încă în 1971, detecta 11 trăsături care legitimau postmodernismul:
indeterminarea, fragmentarismul, neprezentabilul, nereprezentabilul, ironia,
perspectivismul, hibridizarea, carnavalizarea, performanţa, construcţionismul,
imanenţa. Luate împreună, coexistând toate în aceeaşi operă? întreb eu. E
imposibil! Luate câte două-trei? În acest caz de la Apuleius şi Sf.Augustin,
până la Leonardo
şi Dimitrie Cantemir, ca să nu mai vorbim de Dali, Jules Renard şi Boccaccio,
toţi sunt postmoderni.
*
Borges
găsea că „dictatorii sunt un fel de genii imature”. Hm! Slavă Domnului că nu
sunt genii mature, că Apocalipsa ar fi de domeniul trecutului.
*
Cadrul
din debutul romanului Adela, ca un lucid poem: „Luna transfigurează
totul. Gardurile strâmbe, şandramalele dărăpănate, bălăriile din maidan, atât
de urâte în lumina soarelui analist şi veridic, (...) în bătaia lunii erau
frumoase, dădeau satului balnear o poezie nemeritată; iar mai departe, în câmp,
freamătul abia perceptibil al nopţii părea însăşi căderea luminii de lună pe
copaci şi pe iarbă”. Luna trecută, în 5 noiembrie 2014, am văzut satul balnear descris de Ibrăileanu...
*
Lectura/scrisul, complicate forme de lene – găseşte Ion Ianoşi, el
mărturisindu-şi şi pretextele pentru această „lene”: „Lectura devine o formă a
lenei pentru cine are obligaţia scrisului. O sofisticată formă a lenei ar putea
fi însă, sau poate fi cu adevărat şi scrierea unei cărţi, sinteza personală a
unor cărţi citite(...). Pretextele mele s-au numit Tolstoi şi Dostoievski, Marx
şi Thomas Mann”.
*
Hm! Gertrude Stein, la cafenea pariziană, îi numeşte pe Hemigway, Aldoux
Huxley („un om mort”), pe D.H.Laurence, pe James Joyce – generaţia pierdută,
după expresia unui şef de garaj care-i taxase astfel pe ucenicii săi. Dacă cei
de mai sus sunt o generaţie pierdută, atunci care e cea ... câştigată? De-ar
mai apărea o astfel de generaţie...pierdută!...
*
Şerban Cioculescu subliniind contrastul dintre omul Tudor Arghezi şi
pamfletarul cu acelaşi nume: „Era un bărbat voinic, dar scund, cu timbrul vocal
în falset, de o politeţă exagerată, îţi strângea mâna timp de câteva minute,
rămânând în tot timpul descoperit şi spunându-ţi „domnia-ta”. Cine cunoştea
violenţa de limbaj a pamfletarului, rămânea uimit de acest aspect al omului
privat”.
*
Nietzsche dădea sentinţa că „omul e o frânghie întinsă între dobitoc şi
supraom, o frânghie peste o prăpastie”.
N-avea de unde şti că el însuşi avea
să trăiască ipostazele extreme. Dacă până la 45 de ani el însuşi se considera
un supraom, ultimii zece ai vieţii a fost un dobitoc cu minţile rătăcite. Sub
el, prăpastia vieţii l-a aşteptat un deceniu. Şi nu zadarnic...
*
Imperatorul lui Saint Exupery din Citadela crede doar în creaţia
eventual nepieritoare: „...eu respect mai presus decât orice, ceea ce dăinuie
mai mult decât oamenii”. Dar ce poate fi mai rezistent în timp decât omul dacă
nu textul?
*
Roland
Barthes, reducând monstruozităţile lui Sade la limbaj: „...crima sadiană nu
există decât proporţional cu cantitatea de limbaj investită în ea, nu pentru că
este visatăsau povestită, ci pentru că doar limbajul o poate construi”.
*
Candoarea lui Holden din romanul De veghe în lanul de secară:„Apoi
m-am apucat să citesc mersul trenurilor pe care-l aveam în buzunar.Numai ca să
nu mai mint. Când încep să mint şi am chef, pot să mint ore întregi. Serios! Ore.”
*
Invazia
greţei lui Jean Paul Sartre, mă rog, a lui Antoine Roquentin: „Nu merge! nu
merge chiar deloc: a venit murdăria. Greaţa. De data asta se prezintă într-un
fel nou: m-a cuprins într-o cafenea. Cafenelele erau până acum singurul meu
refugiu, fiindcă sunt pline de lume şi bine luminate: s-a isprăvit şi cu asta;
când voi fi încolţit în camera mea, n-am să ştiu încotro să apuc”.
(Fragmente apărute în revista "Reflex", nr. 7-12/iulie-decembrie 2014)
5 comentarii:
Gând la gând, stimate DAD... În anii mei romantici aveam obiceiul să înaintez pe cont propriu Uniunii diverse propuneri de înbunătățire a vieții noastre literare.(Ce demon mă punea-n mișcare? Imposibil de înțeles.) Dar câte n-am propus, în formatul naiv al insului credul, apoi și în formatul la 4 ace al Proiectelor culturale, venite la modă. Cel cu Plăcile memoriale a avut noroc; cel cu Monumentul scriitorilor încarcerați s-a împotmolit în faza finalizării sale...(Dar ce păcat: 403 scriitori încarcerați nu e de colea! e, dimpotrivă, o calamitate istorică, nu?) Dar cîte alte idei n-am pus în circulație, scoase ca din pălărie: Școli sătești cu nume de scriitori... Și am întocmit pe județe liste cu comunele din care proveneau scriitori de bun renume. Reieșau vreo 180 de școli sătești cu nume de scriitori... Era un Proiect în care USR nu se implica decât cu acele liste puse de mine la dispoziție și cu demersurile formale la Minister, dacă era cazul și la Consiliile județene. Nu au vrut să audă...
Ei, și printre propunerile mele benevole era și aceea de a se constitui, din donațiile de carte ale scriitorilor găzduiți la Casa Zaharia Stancu de la Neptun, o bibliotecă la îndemâna celor veniți în vacanță. Găsisem și locul, practic niște rafturi în care să lași cărțile pe care deja le citiseși. Idem cu revistele literare, atât la Neptun cât și la sediul Asociației din București. Idem cu un site pe Internet. Eu am propus (în 2006), eu am auzit... Ajungi să crezi că nicio inițiativă, fie ea și aurită, nu are ecou printre cobreslași, cu atât mai puțin la organele de dânșii alese - și întrebarea ar fi: de ce și-au depus candidatura? Hai că e la mintea cocoșului: Ca să le-o ia înainte celorlalți nătăfleți...
Despre pânza freatică a textului, în altă postare.
Un gând bun, I. Lazu
Dar, chiar există încăpere la etajul întâi a corpului vechi al vilei spaţiu de bibluiotecă. E gol mereu. Rafturi goale. Am înţeles că-n perioadele mai aglomerate (nu mai e cazul de-acum!), acolo mai dormeau scriitorii tineri şi boemi. Dar, la o producţie de carte infernală, la inflaţia aceasta de carte, vila scriitorilor n-are cărţi.
Maestre DAD,
Ne răsfeți din nou cu un regal de imagini de lux, prinse în agrafele de aur ale unor idei exprimate memorabil, în frumoasa lor nebunie. De câte ori te citesc, îmi vine să mă încui într-o bibliotecă și să mă îmbăt cui, cu Cehov și cu Gogol dinainte. Îmi dai voie să reproduc textul Domniei Tale pe blogul meu?
Maestre Ion Lazu,
Mi-ați lăsat un gust amar. Atâtea inițiative minunate lăsate de râpă! Numai la noi se putea întâmpla asta. Nepăsarea unora mi se pare anormală și periculoasă. Uneori mi-am pus și eu întrebările care vă frământă.
Mă înclin.
Dragă prietene Şerban.
E voie de reproducere cât cuprinde. Tu-mi faci un serviciu, nu eu ţie!
Şi tot eu îţi mulţumesc!
Îți mulțumesc, dragul meu prieten!
Trimiteți un comentariu