Florentin Popescu
Eu vă citesc pe toţi!
Prozatorul, între ironie, sarcasm şi
meditaţie
După aproape patru decenii şi jumătate de la
debutul în reviste şi alte trei de la cel în volum (Povestiri cu contrapunct, Editura Albatros, 1985), dl. Dumitru
Augustin Doman, autor a patru cărţi de proză scurtă, a publicat recent o
cuprinzătoare antologie de texte (Sâmbătă,
Duminică şi alte singurătăţi, Editura Tipo Moldova, colecţia Opera Omnia,
Proză scurtă contemporană) din propriile scrieri. Volumul oferă cititorului şi
cronicarului literar posibilitatea unei vederi panoramice asupra creaţiei
acestui scriitor destul de parcimonios cu sine de vreme ce bibliografia d-sale
de până acum nu numără mai mult de şapte volume. Evident, foarte puţin în
comparaţie cu bibliografiile multor altor optecişti, grupare căreia i se
revendică dl. Doman (nu întâmplător una din cărţile pe care le-a publicat mai
an numindu-se, nici mai mult nici mai puţin decât Generaţia 80 văzută din interior (Editura Tracus Arte, 2010).
Nu pare răsfăţat de critică (tot în comparaţie cu
alţi colegi de generaţie), dl. Dumitru Augustin Doman face parte din categoria,
tot mai rară, a scriitorilor de o remarcabilă discreţie, refuzând manifestările
zgomotoase şi ieşirile în public însoţite de coruri de lăudători ori de
comentatori mai mult sau mai puţin obiectivi în aprecierea fenomenului literar
contemporan. O notă bună, desigur, dacă vom adăuga, pe de altă parte, că proza
acestui autor se susţine singură prin însăşi valoarea şi trăsăturile ei
definitorii, nemaiavând nevoie de niciun fel de adjuvante critice.
Structural, dincolo de opţiunea autorului pentru
criteriul cronologic, antologia recentă se împarte în două secţiuni total
diferite: prima cuprinde schiţele şi povestirile propriu-zise, iar cea de a
doua, de mai largi dimensiuni, este ocupată de un jurnal, nedatat, care poate
fi considerat şi o culegere de texte scurte, impregnate cu citate sau trimiteri
la diverşi autori (filosofi, poeţi, prozatori, eseişti de la noi sau de aiurea
– toate având ca subiect Moartea, privită cam din toate unghiurile şi de pe
toate palierele vieţii, acesta rămânând, până la urmă cel mai mare mister al
omenirii şi, în speţă, al celui care îşi pune problema ei ca ultimă graniţă a
vieţii.
Scrise aproape toate la persoana întâi, povestirile
şi schiţele din cartea de faţă surprind, înainte de toate, prin naturaleţea şi
firescul naraţiunii, printr-o anume notă de confesiune, făcută parcă în
intimitate, la o cafea, deşi ar fi, poate, o naivitate să credem că faptele
asupra cărora îşi fixează autorul observaţiile au fost trăite, toate, chiar de
el, sau în orice caz autorul a fost martorul lor nemijlocit.
Tema morţii, obsesivă în multe dintre texte, este
prezentă încă de la primele pagini (Mirosul)
unde, ca şi în alte schiţe, relatarea debutează în cea mai ştearsă banalitate,
cu un individ care îşi trăieşte tabieturile de fiecare dimineaţă, după care se
plimbă prin parc şi, aşezat pe o bucată, more, probabil în urma unui infarct,
cum ingenios şi subtil sugerează autorul. Motivul va fi reluat, peste ani, în
filele de jurnal cu o insistenţă şi o tenacitate de-a dreptul uimitoare. În
volumul de debut dl. Dumitru Augustin Doman se înscrie pe linia optecişti,
schiţe precum Bacalaureat, Un ocol sau Stratul de protecţie amintindu-ne, ca să dăm un simplu exemplu, de Caravana cinematografică a lui Ioan
Groşan, remarcabilă fiind aci, ca şi la acel coleg de generaţie, o anume
ştiinţă a „dozării” faptelor, dar şi un anume meşteşug literar – de unde şi
ideea unei exersări a penei prozatorului cu mult înaintea debutului editorial.
Pentru dl. Dumitru Augustin Doman lumea se
înfăţişează – dacă ne este permisă comparaţia – aidoma unui imens lac în care
trăiesc peştişori cât unghia dar şi rechini şi poate matahale de balene şi alte
fel de fel de vieţuitoare. Şi toate, mutatis
mutandi (la societatea omenească) merită atenţie fiindcă toate au destinele
şi trăirile lor. Cu alte cuvinte, prozatorul lasă să se înţeleagă, faptul că
literatura se află la tot pasul, iar subiectele pentru ea doar că nu te trag de
mânecă. De aceea nu e de mirare că în volum mişună o întreagă „faună” de oameni
mărunţi, dar şi de caşaloţi (citeşte escroci), funcţionari, demnitari
deţinători de firme comerciale, femei de serviciu, bucătărese, picoliţe din
restaurante, ca şi ziarişti sau ziariste aflaţi şi aflate la cheremul unor
patroni care îşi închipuie că pot cumpăra totul cu bani, manipulând populaţia
după bunul lor plac (mai ales în campanii electorale). Deh, pare a spune
prozatorul, asta-i tranziţia noastră care nu se mai termină, asta-i tranziţia
în ţara Mioriţei şi ăştia sunt cei chemaţi „s-o pună în aplicare”. În acest mod
de a vedea lucrurile dl. Augustin Doman nu se lansează în diatribe, în pamflete
ori critici acerbe, ci priveşte totul cu detaşare, cu o anume şi abia ghicită
plăcere. Lecţia lui Cehov, a lui Bunin, a lui Buzzati şi a altor scriitori pe
care i-a citit şi pe care îi aminteşte în treacăt într-o altă zonă a cărţii, a
fost pe deplin asimilată, „tradusă” fiind în texte nu numai foarte personale,
ci şi cu un serios impact la cititor.
Iată, aşadar, câteva titluri ce pot argumenta
foarte exact afirmaţia noastră: Ţuică
mirosind a ţărână, Ce este acela un urmuz?, Influenţa hotărâtoare a epocii
Onofrei, Doroftei şi Dosoftei asupra restaurantelor din Rusia postsovietică,
Romantica poveste de dragoste dintre şleampăta contabilă Rodica şi tandrul,
şleampătul şi prea gheborul său soţ Rodion; Un miliard de carton cu conştiinţa
încărcată ajută o bătrânică nevolnică să treacă strada la bancomatul din colţ,
Aşteptând metroul în dulap la etajul doi, Despre curul mare şi alb ca un uriaş
caş de Făgăraş, al marelui judecător Felix Veselovski de la Înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie; Nes, macro-economie şi creşterea zero, Cum nu se intră în partidul
de guvernământ.
Parcurgând astfel de texte, deopotrivă ironice şi
umoristice, te cuprinde, vorba lui Nichita Stănescu, un fel de râsu-plânsu, mai
ales că mai toate i-au fost sugerate celui care le-a scris de realităţi din
imediata noastră vecinătate. Credibile sau mai puţin aparte, capacitatea
acestuia de a „recolta” subiecte şi de a le transfigura artistic, dându-le
certificat de existenţă literară perenă dincolo de orice discuţie. Dintre toate
– şi de departe! – se desprinde Sfârşitul
epocii cartofilor (1999), subintitulată de autor „o nuvelă”, naraţiune în
care, după părerea noastră, prozatorul îşi dă întreaga măsură a talentului său,
aci fiind prezente virtuţi care-l individualizează nu numai în cadrul
optzeciştilor colegi de generaţie, ci şi în contextul mai larg al prozei care
se scrie de vreo două-trei decenii încoace în România: capacitatea de
observaţie şi de selectare a esenţialului din viaţă, conducerea naraţiunii cu
mijloace foarte bine controlate, realizarea unor portrete dintr-o comunitate,
mai largă, apoi capacitatea de a realiza portrete colective, umorul, ironia şi
sarcasmul, bine dozate şi prezente subiacent textului (o altă lecţie bine
însuşită fiind, de această dată, cea a lui Caragiale, după cum în prozele mai
scurte s-ar putea ghici cu uşurinţă lecţia lui Urmuz) – fără a se înţelege de
aci că am avea a face cu pastişe, parafraze ori imitaţii lipsite de valoare.
Cele o sută şi cincizeci de pagini din Moartea noastră cea de toate zilele
(1999) se înscriu mai degrabă în arealul unei eseistici de la graniţa dintre
filozofie şi literatură decât în beletristica propriu-zisă de vreme ce cumulul
de citate, de trimiteri la scriitori şi opere de la noi sau de pe mapamond, de
azi şi din antichitate alcătuieşte o sui-generis antologie, fără îndoială
interesantă, dar mai puţin relevantă întru a demonstra (ori a lăsa să se
intuiască) frământările, neliniştile, întrebările şi, în ultimă instanţă,
poziţia scriitorului vizavi de un subiect atât de serios şi de grav cum este
înţelegerea morţii ca fenomen, ca prag de trecere în nefiinţă sau într-o altă
lume. Creditul total acordat lui Emil Cioran şi cel parţial unor filosofi
români sau străini care s-au exprimat, adesea ocazional în această problemă
dătătoare, în egală măsură, de speranţe şi de întrebări, ni se pare într-o
oarecare măsură exagerat.
Ingenios în textele beletristice, subtil
producător de umor tot acolo, meditativ, introvertit în cele despre moarte, dl.
Dumitru Augustin Doman, înzestrat de Dumnezeu cu multiple haruri, ni se pare a
fi una din vocile importante ale literaturii noastre de azi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu