Joia trecută, la Festivalul Naţional de Literatură "Marin Preda" de la Alexandria şi Siliştea Gumeşti - printre altele - a fost lansat şi romanul cel mai recent al lui Ştefan Mitroi. În compania unor personalităţi remarcabile (Sorin Preda, Horia Gârbea, Ana Dobre, Gheorghe Stroia, Corneliu Ostahie etc.), am vorbit şi eu despre roman. Dar, cum am spus vorbe mai mult sentimentale şi de circumstanţă, reiau aici cronica la roman apărută săptămâna trecută în Argeş nr. 9/septembrie 2014:
Ştefan Mitroi s-a afirmat încă din ani ’70-80 ca poet interesant,
alături de ceilalţi tineri poeţi optzecişti, publicând sporadic în puţinele
reviste literare ale vremii şi fiind cadorisit cu premii. În paralel, a fost
redactor-şef de reviste studenţeşti, iar în decembrie 1989 a fost ales
redactor-şef al cotidianului Tineretul
Liber, ziar născut în zilele revoluţiei din Scânteia tineretului. După 2000, precum alţi poeţi colegi de
generaţie, Mitroi s-a convertit la roman. Am mai scris aici despre unul din
romanele sale cu un titlu uşor şocant: Dacă
Dumnezeu ar muri.
Acum – după alte romane, unele recompensate cu premii naţionale, dar şi
europene – publică încă unul cu un titlu nu mai puţin original: Să locuieşti într-un lătrat de câine (Tracus Arte, 2014). Poate că nu la fel
de originală este lumea cărţii, fiind una din preajma noastră, una pe lângă
care trecem indiferenţi sau în cel mai bun caz neputincioşi: lumea copiilor
străzii şi ai canalelor din preajma Gării de Nord, cea care a dat pâine de
mâncat televiziunilor occidentale în anii ’90, ba chiar mai dă şi acum. Fauna
aceasta nu e originală, dar viziunea narativă a lui Ştefan Mitroi – da. Lumea
aceasta este văzută prin ochii unui protagonist al străzii, prin ochii unui
înger nevinovat, candoarea întruchipată. De fapt, aceasta, candoarea, dă tonul
naraţiunii. Naratorul este un copil de vreo 10-11 ani, un copil fără
identitate, dar numit convenţional Nelu, spunându-i-se însă mai ales cu
diferite apelative: „Mucea, mucosul, căcat cu ochi, prostul, căcăciosul,
păduchiosul, aurolacul, orfanul, tebecistul”… Monologul interior de o sută şi
mai bine de pagini trimite întrucâtva la cel din De veghe în lanul cu secară al lui Salinger. Candoare, candoare,
candoare. Modul lui de a vedea lumea este unul cu adevărat impresionant şi
înduioşător. Un copil care nu şi-a cunoscut mama, tatăl, bunicii, rude, casă,
cămin, şcoală etc. vede lumea cu o seninătate tristă, ca să zic aşa, incapabil
de a face deosebirea dintre bine şi rău, trăind cum dă norocul de zi cu zi,
fără a-i trece vreodată prin minte să se plângă de una sau de alta, trăind
totul ca-ntr-o cotidiană joacă tragică. Măcar el trăia aparent insensibil la
totul din jur, spre deosebire de colega lui de suferinţă Pişpirica, fugită de
la casa de copii pentru că nu suporta dragostea...de fabrică. Întrebată de
directoarea casei de copii dacă-i lipseşte dragostea celor din jur, îşi
răspundea că nu, nu lipsea, „numai că era ca de fabrică. N-o simţeai venind de
la oameni. Toate doamnele de acolo ne iubeau cu dragostea asta. Nu cu dragostea
lor personală, aşa cum se întâmplă cu ai tăi. Nu mă puteam preface că-mi place
şi o ştergeam ori de câte ori se ivea ocazia”.
Tot universul lui Nelu-Mucea este cel format din Semafor, Coniac,
Ţâţoasa, Pişpirica, Şchiopul, Filosoful, Plutonierul Grămadă, plus Sobiţă,
Piticu, Vedetă, Usturoi, plus un câine maidanez, prietenul său cel mai bun în
lătratul căruia locuieşte imaginar („Nu te necăji, mi-a spus el – câinele, n.
DAD – văzându-mă atât de abătut. O să locuieşti în lătratul meu de azi
încolo.”), altfel locuind cu toţi ceilalţi în canal, pe stradă, într-un tren de
pe o linie moartă din Gara de Nord sau chiar în vreun tren aflat în mişcare în
lungul şi latul ţării, trăind în singurătatea lui cu totul originală: „Este
nevoie de o lume întreagă ca să fii singur. N-ai cum să fii singur de unul
singur!”. El trăieşte altfel „în gând”: „Aş fi tras şi eu un fum. Ceea ce am şi
făcut până la urmă. Dar în gând. Am fumat o ţigară întreagă în gând. Gândurile
mă ajută mereu să obţin ceea ce-mi lipseşte. Când îmi e foame, mănânc în gând.
Când nu mai pot de frig, mă-ncălzesc rapid în gând. Tot aşa, în gând, stau de
vorbă cu sora şi fratele meu mai mic…” Iată lumea ideală a unui copil al
străzii!
Naratorul (că Nelu mi se pare impropriu să-l numesc, iar Mucea e un
apelativ jignitor după ce-l citeşti în roman, el fiind în fond un Candid minor
de-al lui Voltaire), naratorul, ziceam, trăieşte parcă spre a da definiţii
lucrurilor din jur. Aici, romancierul devine un excelent psiholog al sufletului
de copil, mai ales al celui bătut de soartă. Iată ce zice Nelu: „Trenul e
atunci când e frig şi stai în dreptul unui geam iar prin faţa ta trece tot
întunericul” sau: „Somnul este atunci când îţi trece cel mai repede foamea. Mai
repede chiar decât mersul trenului” sau, memorând zisele unui om matur al
străzii căruia i se zice Filosoful: „Copil, zice el, e atunci când îţi lipsesc
aproape toţi anii din viaţă. Lipsa asta are legătură cu naşterea. Omul se naşte
cu toţi anii lipsă. Începe să-i adune după aia. În asta şi constă viaţa” sau
această apoftegmă absurd/logică: „Linie moartă e atunci când poţi ajunge
oriunde cu un tren ce stă tot timpul pe loc” sau: „Bruma e atunci când cineva
vrea să-ţi spună o poveste şi-i albeşte părul pe la tâmple”. În sfârşit,
autoprezentarea lui: „Copil al străzii e atunci când cerul este toţi pereţii în
care locuieşti”.
Spre deosebire de Veghea în lanul
de secară despre care am amintit mai sus, Să locuieşti într-un lătrat de câine are şi o importantă dimensiune
onirică. Un adevărat poem avangardist găsim în starea dintre veghe şi somn din
canal a naratorului: „Frate-mio crescuse mare, într-adevăr. Ţinea în braţe
biserica de pe Griviţa… Să ai grijă, i-am strigat, să nu-ţi scape din mâini, că
se alege praful de ea… Asta nu este o biserică pentru sfinţi, muceo, l-am auzit
pe Câine spunându-mi în gând. Cu glasul lui însă, nu al soră-mii. Aceasta, de
sor-mea zic, era la fel ca mai înainte. Nu ca mai înainte să se facă în
şobolan, ci mai înainte de a avea mustaţă. Îşi luase înapoi ţâţele de la acela
şi se uita năucă la cum se pupa plutonierul Grămadă cu şobolanul, care era
chiar Nelu. Dar mai mare, din ce în ce mai mare, întrucât creştea întruna, că-l
rugase mai devreme pe frate-mio să-l lase pe el să crească în locul lui…” (obsesie
freudiană!).
Să locuieşti într-un lătrat de câine
este romanul original al societăţii româneşti de astăzi, un roman de trimis la UNICEF să se mişte
lucrurile, iar dacă nu se vor mişca nicicum problema lui Mucea şi ai lui va
rămâne nerezolvată pe veci.
2 comentarii:
Mă miră indiferenţa crasă de care dăm dovadă, folosindu-ne de orice prilej pentru a ne îmbuiba guşile de hârciogi negăsind , pentru sfântul zilei, cum a fost irepetabil MARIN, nici măcar o secundă de reculegere, în care să ne întrebăm : cum de a fost posibil să moară, dar nu de moarte bună ?
"Sunt distrus, copile. Cu viaţa mea s-a sfârşit", îşi descria Marin Preda tragedia, mărturindu-se unui nenorocit, care tocmai făcuse pe Iuda, vânzându-l la Poarta estică, pentru îndrăzneala de a fi scris Delirul, capitolul Antonescu !
Mai mult decât ne spune Ion Craion, în ultima convorbire,n-o să aflăm niciodată, că, noi suntem rrr..., altceva nu ne interesează....
Trimiteți un comentariu