sâmbătă, 17 mai 2014

Lecţia prin reprezentant

Două seri la rând, mă întâlnesc cu poeta Ileana R., venită la Curtea de Argeş, poeta cu care mă cunosc de hăt! peste 40 de ani. E Mama India a Severinului, toţi scriitorii mehedinţeni de după 1970 sunt copiii ei adoptaţi cu drag, copii care, în majoritate, o răsplătesc cu nerecunoştinţă, dacă nu chiar cu injurii în presă etc. Am stat aseară la o bere în restaurantul No Comment, aflat pe locul unde a existat casa în care s-a născut Urmuz. Apoi, la mine acasă, la o varză cu ciolan, la un peşte, la o palincă şi apoi un vin. Am depănat amintiri, am încercat râzând să descoperim turnătorii cu pseudonime din dosarele noatre de urmărire...
Tot râzând, mi-a povestit - printre altele - ultima ispravă a unui nepot de-al său, elev în clasa a opta şi chiar elev eminent la o şcoală unde notele sunt între 8 şi 10. Chemat la lecţie, el i-a spus candid profesorului:
- Dom' profesor, vă rog să mă scuzaţi, n-am învăţat lecţia. Dar colegul meu de bancă o ştie bine. Ascultaţi-l pe el şi eu îi dau 10 lei că răspunde în locul meu.
Uluit, profesorul a intrat în joc şi l-a ascultat pe cel nominalizat şi pe care l-a şi cadorisit cu nota10. Iar băiatul pricopsit şi cu notă maximă, şi cu bani, a dat în pauză, la chioşc, colegilor covrigi şi suc. 
S-a creat însă o întreagă tevatură, cu anchete ale Inspectoratului Şcolar, cu sancţionarea profesorului ş.a.m.d. Oameni fără umor...
Dar scena mi-a adus aminte de întrebarea pusă de un ziarist preşedintelui George Bush jr. :"Dumneavoastră citiţi cărţi?" La fel de candid ca elevul severinean, preşedintele SUA a răspuns: "Eu nu citesc cărţi, dar am prieteni care citesc!" Altfel zis, Bush jr. citeşte prin reprezentanţi. De ce elevii n-ar răspunde la lecţie prin reprezentanţi!

Un comentariu:

Ion Toma Ionescu, Pasarea cetii spunea...

N-ai cum spune ca umorul ar putea pierii...