duminică, 22 martie 2015

Personajul scrie romancierului

      Citesc de ceva vreme un volum excepţional - Scrisori către Rebreanu - apărut la Editura Academiei, ediţie critică de neasemuitul Niculae Gheran în colaborare cu Emese Cîmpean, Rodica Lăzărescu, Andrei Moldovan şi Lorenţa Popescu. Acest prim volum (din cele patru proiectate) cuprinde nu mai puţin de 438 de scrisori primite de Liviu Rebreanu; în cele mai multe cerându-i-se bani, în calitatea sa de Director general al Educaţiei Naţionale, de Director al Teatrului Naţional Bucureşti, de Preşedinte al Societăţii Scriitorilor Români, ca şi intervenţii pentru slujbe, roluri din partea actriţelor, ajutoare sociale din partea unor scriitori.. Puţine scrisori sunt de la oameni neinteresaţi. Una dintre acestea aparţine lui Ioan Boldijeri, datată 23 octombrie 1930, de la Prislop. Iat-o, cu ortografia originală:

     "Stimate Dle Liviu,
      fiind zile de toamnă cu cer senin, îmi aduc aminte de viaţa care o avem în viaţa nostră; îndrăznesc ca săţi scriu şi acum după ce sa strecurat pe rând 23 de ani de viaţă.
     Dle Liviu,
     sa strecurat aceştea ani plin de durere şi de suferinţă una care am luat parte la Războiul pentru întregirea Neamului Românesc, a doua greutăţile care le întâmpin şi le port ca un lipsit de toate în zilele acestea care atunci găsesc uşurare când aud cetind Romanul Ion, făcut în vremurile de pe atunci chiar de D-voastră...
     Dar, D-voastră aţi suit treptele înalte ale culturei şi prin vrednicia D-lor Voastre ştiinţa care azi nu purtaţi greutăţi cum le port eu.
      Dle Liviu,
      De când mam căsătorit acum sunt 23 de ani, am 5 copii, care unu lam şi căsătorit, dar moşie am puţină poate, cum ştiţi.
      Dle Liviu
      Dar toată dorinţa mea este ca să te vedem în mijlocul nostru în comuna care ţi-ai petrecut copilăria cel puţin aş dori să ştiu că vă mai gândiţi la locul unde eraţi odată şi trăiesc şi eu ca tot cel fără nicio speranţă de la nime.
     Te îmbrăţişăm ca pe un scump părinte, şiţi trimitem celea mai sincere felicitări din partea mea şi Soţiei şi familiei noastre.
            Ioan Boldijeri şi Soţia Rodovica".

      Ioan Boldejeri este modelul real din Prislop al personajului Ion din romanul cu acelaşi titlu. Iată ce-i scria la aproape un deceniu personajul autorului său!

Un comentariu:

LIS spunea...

Superb text!