Lucian Scurtu – Mâna
siameză (Biblioteca Revistei Familia,
2012). Mai voalat, dar şi spus de-a dreptul, Oradea (cu Criş cu tot) reprezintă
cadrul în care se petrec uimitoarele fapte poeticeşti şi fantasmele lui Lucian
Scurtu. Este adevărat că oraşul său devine prea mic pentru o imaginaţie atât de
luxuriantă, şi atunci poetul îşi extinde lumea lui la întreg Mapamondul:
„Petersburgul meu este oradea, neva mea crişul repede,/oblomovul meu sunt
eu,/gorohovaia mea o stradă tristă, a meşteşugarilor…” Tonul este unul bonom,
colocvial, jucăuş, uşor maliţios, autoironic (autointitulându-se „regele
lebedelor de pe criş”), parodic, „neserios”. Dar pe acest ton Lucian Scurtu
scrie în fond lucruri cu adevărat profunde şi grave, în linia neoexpresionistă
a poeţilor transilvani de ieri şi de azi: „În urma mierlei practic umilinţa cu
voluptatea învinsului/(singura mea libertate, amărăciunea, unica mea
constrângere, fervoarea),/dacă voi fi ars pe rug răscoliţi-mi cenuşa, găsiţi-mi
verigheta,/prin golul ei priviţi cu atenţie declinul universului între două
puncte:/absenţa şi extazul!”, spun cu fruntea rezemată de viitorul
omenirii/(fiecare flacără conţine atâta scrum cât merită)/…/prea târziu,
istoria a fost scrisă de mai multe ori, nu mai pot adăuga/nimic, nihil, nu,/ce
a fost detest, ce detest refuz, ce refuz dau uitării,/angoasă, tu stăpâna mării!” Sau această parabolă: „După ce
inginerii au perfecţionat carele de luptă şi maşinile de război/au hotărât „e
timpul să trecem Pindul!”,/dar dincolo de Pind nu au dat de câmpiile mănoase,
au dat de Pirinei,/după care au trâmbiţat „e timpul să trecem Pirineii”,/dar
dincolo de Pirinei nu au aflat amfiteatrele fastuoase, au dat de Alpi,/după
care au urlat „e timpul să trecem Alpii!”, dar dincolo de Alpi nu au dat
de/cetăţile nemuritoare, au dat de un munte nesuferit,/după care au legiferat „e
timpul să trecem muntele acesta nesuferit!”,/dar dincolo de muntele acela
nesuferit n-au dat de turmele elefanţilor, cămilelor şi/leilor, nu au dat de
nimic,/drept pentru care au decretat/”pregătiţi faraonii, e timpul să înălţăm
piramidele!”. În sfârşit, să cităm acest adevărat testament: „În ziua în care
am murit toate luminile oraşului s-au aprins,/ceasurile s-au oprit, ploile au
încetat, Cartagina a căzut,/în ziua aceea s-au răspândit zvonurile că ciuma a
fost învinsă,/Seneca s-a sinucis, cruciaţii au luat Niceea./În ziua în care am
murit, legile au fost încălcate cu bună ştiinţă,/magnoliile au înflorit, s-a
uscat şi au căzut într-o singură zi,/cometa s-a înclinat, cârtiţa a orbit,
Holderin a înnebunit,/Orfeu a întors capul, neantul a progresat, ea a purtat o
rochie nouă./În ziua în care am murit, taumaturgul m-a rugat frumos/”omule, pot
să-mi iau viaţa?”,/”DA!” am urlat.” Lucian Scurtu, (auto)supranumit Lucian
Mărturisitorul, este un poet remarcabil de la Oradea Mare, de pe malul
Crişului Repede, un poet din păcate nevalorificat de critică la adevărata sa
excelenţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu