miercuri, 11 iulie 2012

Roman cu acţiune la graniţa dintre “epoca de aur” şi “democraţia originală”

La exact patru decenii de la debutul ca romancier, Radu Mareş – cel care nu se repetă de la un roman la altul, de fiecare dată recreând o altă lume, cu alte nelinişti, cu alte preocupări din alte vremuri - se legitimează deplin, ca un prozator stăpân pe mijloacele sale epice, cu un nou roman: Deplasarea spre roşu (POLIROM, 2012). O lectură antrenantă. Un text coerent şi cursiv, însă cu mici defecţiuni de compoziţie… Dar, să nu anticipăm.
Naratorul Romi (Romulus), profesor de franceză, îşi trece în revistă viaţa de la mijlocul anilor ’80 până după câteva luni de la revoluţia din 1989 şi face acest lucru, din păcate! nu pur şi simplu, ci printr-o scrisoare către fiul său. Naraţiunea începe cu… sfârşitul, cu documentarea sa, în calitate de jurnalist local, la o casă de copii, în care o cunoaşte pe englezoaica Diana, voluntară acolo, despre care va scrie un reportaj, dar şi cu care se va întreţine câteva ore în apartamentul său, la un pahar, la o sticlă de vodcă. Povesteşte cursiv cum a cunoscut-o pe Grete, viitoarea soţie, violonistă la opera din oraşul său din Transilvania (probabil Clujul, ca în alte romane de-ale lui Mareş), femeie de-o sensibilitate aparte, având destin din Fraţii Grimm, deşi nu sunt abandonaţi cu bună ştiinţă de către părinţi, soră geamănă cu un Hans care a fugit în Germania la începutul anilor ’80. Se numesc Tamaş pe numele de familie, dar sunt nemţi după părinţi, părinţi pe care nu i-au cunoscut, aceştia fiind victime ale securiştilor din anii ’50. Se salvează miraculos pe când aveau patru-cinci ani, într-o „ladă” din subsolul casei părinteşti, şi sunt adoptaţi misterios de fratele unei căpetenii securiste. Este relatată pe larg şi minuţios legătura de iubire dintre Romi şi Grete, din perspectiva primului, cu greutăţile cunoscute din anii premergători căderii lui Ceauşescu. Hans, necunoscutul cumnat, îi ajută să cumpere un apartament, apoi se cunosc la venirea în România, în timpul Pieţii Universităţii, îl însoţeşte, împreună cu Grete şi copilul lor, în Germania, de unde-şi cumpără o maşină, cu care intenţionează să revină fericiţi în ţară. Dar, în cele din urmă, revine singur, între timp văzând la televizor, în Germania, mineriada şi Grete hotărând să rămână acolo.
Romanul are coerenţă şi cursivitate, în pofida faptului că timpul naraţiunii începe cu finalul. Romancierul este artizanul ideii că timpul naraţiunii este stăpânul, dictatorul care se impune timpului acţiunii.
Rezervele noastre, sau mai bine zis, întrebările, sunt legate de convenţia, de pretextul romanului, aceea a unei ample epistole a naratorului către fiul (nu se ştie de ce vârstă) rămas în Germania. De ce rezerve? Naraţiunea este nu doar perfectă, ba chiar impresionantă, dar e de neimaginat ca naratorul să-i povestească fiului cum a fost conceput (chiar dacă scena este de reală forţă epică!), după cum e indecent să-i povestească jocurile erotice dintre ei doi, părinţii. Apoi, dincolo de portretul plastic făcut englezoaicei Diana, nu e de înţeles prezenţa acesteia în economia romanului. Aş zice că până pe la pagina 130, naraţiunea este ezitantă, de acolo până la sfârşit însă este impecabilă. Romanul este subţire în partea cu voluntariatul englezoaicei Diana şi cu politica locală, dar este viguros în cea privitoare la familia gemenilor Hans şi Grete văzută de Romulus. Se sugerează cu mare subtilitate epică implicarea Securităţii în lichidarea părinţilor lui Hans şi Grete, dar şi adoptarea lor de către apropiaţi din familia securiştilor implicaţi. Este realismul amestecat al vieţii de zi cu zi, foarte bine surprins. Textul este unul analitic, profesorul de franceză Romulus scrutând cu profunzime actualitatea şi pe cei din jur, fiind obsedat de ideea (aş zice că, de altfel, filosofică) de fericire, pe care o şi trăieşte şi o mărturiseşte. Că eşuează, este de la sine înţeles, pe linia intelectualilor lui Camil Petrescu. Dar Radu Mareş este unul dintre puţinii romancieri români care surprind ideea aceasta de fericire printr-un personaj altfel în general dezabuzat.
În legătură cu vagile mele rezerve, se impune o explicaţie. Cum Radu Mareş este romancierul exemplar de minuţios de patru decenii, la fel sunt şi eu, întâmplător!, cititorul fidel al romanelor sale de aproape 40 de ani. Deplasarea spre roşu mi se pare, din această simbioză creator-cititor, un roman nu tocmai rotund. Altfel, unul nu doar peste medie, dar chiar – raportându-ne la ce se scrie astăzi în materie -  remarcabil. Este senzaţia pe care am avut-o la citirea, la recitirea Celui mai iubit intre pământeni. Dacă Marin Preda poate că ar fi fost determinat să-l revizuiască, dar, fatalmente, n-a mai apucat, Radu Mareş cred că va da o noua ediţie, mult îmbunătăţită, a romanului său Deplasarea spre roşu.

Niciun comentariu: