Scriitorul Alexandru Jurcan este un spirit polifonic. El scrie poezie, cronică
de film şi teatru, eseu, dar mai ales
proză scurtă. În toate genurile, el este lapidar, concentrat, adept vădit al
preceptului lui Pitagora multum in parvo. Este şi cazul, desigur, al
volumului de povestiri Scorpionul şi
fecioara (Casa Cărţii de Ştiinţă,
Cluj-Napoca, 2015). Aproximativ 250 de cuvinte îi ajung autorului, un fel de
Cehov de Huedin, pentru a spune o poveste de viaţă tumultuoasă, vioaie, antrenantă
şi veridică, chiar şi atunci când aceasta ia aspecte suprarealiste sau absurde.
De altfel, la pagina 150, prozatorul creionează o adevărată artă poetică,
în sfaturile unui maestru către un învăţăcel: „Copile, fii atent şi bagă-ţi în
cap sfaturile mele, n-are rost să descrii realitatea dezlânată. Trebuie să
evadezi în ficţiune, să cosmetizezi realul, să-i dai un sens, să îl scoţi din
haosul primordial, plictisitor. Crede-mă, am trecut şi eu prin chinurile
creaţiei. Vreau să te ajut, să nu devii un grafoman notoriu. Foarte bine că
vrei să devii scriitor, nu te lăsa, nu crede că e uşor. Lasă-mă să fiu un guru
sever, un povăţuitor încruntat, un profesor perseverent! Nu are rost să scrii
două pagini despre spălatul pe dinţi. Ce să înţeleg din asta? Poţi aluneca în
ficţiune şi…deodată… pasta de dinţi e otrăvită, să zicem. Nu mă plictisi cu
culoarea periuţei, cu tihna gresiei din baie. Fii curajos, visceral, fă să mă
doară adrenalina. Spre ficţiune, înainte marş!”
Relaţiile conjugale reprezintă o temă inepuizabilă pentru Jurcan,
autenticitatea textelor venind şi dinspre folosirea persoanei întâi a
naraţiunii. Nici o nuanţă nu lipseşte din tot ce înseamnă convieţuirea în doi,
ba şi în trei… Tonul este când grav, când ostentativ uşor, de la plâns până la
râs fiind un pas, pe care naratorul îl face mereu cu nonşalanţă, rezultând
desigur atât de românescul râsu’-plânsu’. Naratorul are umor, ironie,
autoironie.
În Bujori şi sânge, un
scriitor de provincie are o idee genială. Pune la cale cu vecina lui Margareta
(Maestrul şi Margareta, vezi bine!) scrierea unui roman în care ea va fi făcută
personaj negativ cu numele real, după aceea, ea îl va da în judecată, romanul
se va vinde într-un tiraj ameţitor, iar ei vor împărţi banii. Târgul fiind
făcut, în aceeaşi zi prozatorul scrie primul capitol pe care i-l dă la citit
vecinei-personaj. Tocmai atunci soseşte de la muncă din Spania, soţul care în
urma lecturii o bate zdravăn pe consoartă, apoi îi bagă pe gât autorului – la
propriu – filele scrise, acesta făcându-şi siesta cu un pahar de coniac. E
lovit în moalele capului de vecinul neiniţiat în arta ficţiunii şi în grădină
„mirosea a bujori, a coniac, a sânge”.
Exemplară pentru proza scurtă a lui Jurcan este povestirea Mama şi grădinarul. O familie îşi
aduce într-o vizită de câteva zile mama de la ţară. Peste puţin timp, cei doi,
soţ şi soţie, trebuie să plece în vacanţă în Caraibe. Ajunşi în insulele
exotice, îşi dau seama că au uitat s-o ducă pe bătrână înapoi în sat. Reveniţi
în oraş din vilegiatură, o găsesc pe mamă cuplată cu grădinarul Feri, un „ungur
politicos”. Şi-au unit singurătăţile, zic ei, şi pretind două camere din casă
pentru noua căsnicie. Fiind în săptămâna de miere, stăpânul casei ţine locul
grădinarului. Apoi, bătrânii însurăţei pleacă în lună de miere tot în Caraibe,
iar la întoarcere vor mai multe camere din casă. Povestirea îmi aduce aminte de
filmul englezesc Valetul cu Dirk
Bogarde în rolul principal, dar aici în registru umoristico-satiric.
De cele mai multe ori, autorul/naratorul e cinic, chiar sadic, ca-n Şoarecele dresat. De observat titlurile
de fabule. O modestă pensionară văduvă este oripilată de vederea şoarecilor. Şi
totuşi, descoperă un şoarece în baie care-i tot aducea pe gresie în fiecare zi
bancnote. La un moment dat, descoperă că răposatul ei soţ ascunsese sub vană
moştenirea, o adevărată avere. Dar când strecoară mâna să apuce pachetul cu
bani, dă de un şoarece şi face infarct.
Rar e nostalgic, profund uman, ca-n Privirea
câinelui. Personajul vrea să plece într-un alt oraş, la o agapă
prietenească, dar se întoarce din drum alarmat de privirea câinelui său de la
despărţire.
În povestirea care dă titlul volumului, Jurcan se joacă întrucâtva cu
simboluri, cu linia subţire dintre prejudecăţi şi realităţi domestice aberante,
cu psihologia unor personaje la marginea abisalului. Aici, Cehov din Huedin
face un pas spre Dostoievski din acelaşi orăşel transilvan.
Alexandru Jurcan este un exemplar prozator al
zilelor noastre, când lumea citeşte scurte tablete pe bloguri şi mesaje pe
facebook, refuzând superior romanele stufoase ale lui Breban, de pildă. Cărţile
lui Jurcan se citesc uşor, dar concluziile nu sunt la fel, el se face că scrie
facil, dar te trimite în fundal, la profunzimi.
(cronică apărută în Argeş, nr. 12/2012)
2 comentarii:
FELICITĂRI, Dle Doman. Am trăit ziua în care să citesc o cronică peste măsura prozelor puse sub reflector ( proze excelente, să fie clar !)!!!
Sunt uimit de faptul că un autor care scrie se dovedește atât de receptiv pentru proza unui confrate, recunoscându-i toate meritele. Încă o dată FELICITĂRI !
Felicitărui şi dvs. pentru că apreciaţi fair-play-ul în literatură! Care ar trebui să fie o normă, deloc o excepţie.
Trimiteți un comentariu