Viorel Nica
La intersecția prozei
arborescente cu cea rizomatică
Diversitatea prozei contemporane nu
poate fi pusă de nimeni la îndoială. Dincolo de atari manifestări cât se poate
de diverse, strategiile narative nu pot să varieze la infinit, ci se reduc la
câteva mai pregnante. Una din ele se străduiește să se plaseze în continuitate,
să calchieze demersurile precedente, să cultive epica magna, să se cadențeze
compact, să se teritorializeze cu orice chip, să aspire la ceva de ordin major,
monumental, să se îngrașe (din semne, forme, perspective, teme) pe cât îi stă
în putință, să se proiecteze într-o manieră mai degrabă arborescentă decât
rizomatică (dacă ni-i permis să ne prevalăm de acești mai de pe urmă termeni în
felul în care ne sugerează Gilles Deleuze și Felix Guattori, autorii temerarei
lucrări „Mii de platouri”. Preferându-i arborescenței previzibile, rizomul
imprevizibil, cealaltă strategie narativă contemporană se așază curajos în
discontinuitate, cartografiază asiduu tot ce se ivește în largul său orizont de
explorare, cultivă epica parva, se decadențează și se relativizează ad libitum,
se deteritorializează cu voluptate, se complace printre cele de ordin minor,
miniatural, desfide orice tentativă de îngrășare, dându-și silința să rămână suplă,
slabă, astenică. Evident că aceste strategii pure, ideale, nu le exclud pe cele
mixte, libere să configureze în fel și echip, după cum le convine.
Aflată la intersecția prozei
arborescente cu cea rizomatică, producția epică a lui Dumitru Augustin Doman
(cuprinsă într-o bună măsură în volumul antologic „Sâmbătă, duminică și alte
singurătăți”, publicat de Tipo Moldova, în 2015) ne impresionează prin
varietate, alegrețe, ingenuitate și, nu în ultimul rând, prin sporitul grad de
reflexivitate. Recurgând la o strategie narativă arborescentă, autorul nuvelei
„Sfârșitul apocii cartofilor” (1999) descinde pe teritoriul corupției adânc
înrădăcinate nu numai în mentalitate, ci și în practica de zi cu zi,
tematizează (într-o modalitate bine cadențată) câteva întâmplări simptomatice
din epoca socialistă, copios ironizată. În timp ce participă la „campania
cartofilor”, personajele (Nelu, Nae, Tiulescu, Maricica, Adela) fură pe rupte,
lucrează într-o neîntreruptă stare de mahmureală, se complac în promiscuitate,
corupție, mârșăvie, devin actanţii unor scene saturnalice (calchiate parcă după
notoriul Satiricon al lui Petronius).
Alcătuită mai degrabă din linii de forţă decât de linii de fugă, existenţa lor
depravată alunecă inevitabil spre aneantizarea căutată cu lumânarea. Nimerit
printre aceste figuri desfigurate, pernicioase, tânărul scriitor Vasile află de
existenţa lumii pe dos, rezistă teritorializării alienante, notează scrupulos
ceea ce descoperă în sodomitizatul depozit de cartofi: o formă de viaţă puternic
degradată, asemănătoare cu o „blocare într-un mâl” urâcios.
Obsedat de „mirosul propriului său timp
îmbătrânit, personajul principal din scurta, mai puţin arborescenta povestire
„Mirosul umblă de colo-colo traversează o acută criză de identitate,
neputându-şi da seama ce se întâmplă cu sine, se comportă ca şi cum ar fi
„mereu în trecere peste tot”, nu simte câtuşi de puţin nevoia de a se fixa
undeva, de a aparţine unui loc anumit.
Realizată într-o tonalitate confesivă,
povestea „Un ocol” îi permite autorului să-şi pună în temă tribulaţiile
sentimentale, s-o introducă în câmpul narativ pe Varvara cea neîntrecută în
farse, reprezentarea feminităţii alunecătoare, gata să-i scape oricui printre
degete, asemănătoare „rusoaicei” plăsmuite de Gib Mihăescu în perioada
interbelică.
În „Bacalaureat”, naratorul euforic îşi
exprimă într-o manieră exuberant-lirică bucuria de a trece cu bine un moment
dificil din viaţa lui, încununat nu doar cu jinduită promovare, ci şi cu
sărbătorirea frenetico-erotică, alături de Florica plină de nuri.
În „Stratul de protecţie”, visătorul Dan
Cosmănescu o pune la probă pe prozaica, fada contabilă Florentina şi constată,
cu dezamăgire, că nu corespunde idealului său erotic evanescent.
Împrumutând forma unui jurnal arborescent,
textul intitulat „Văzătorul de măşti” ne transportă în zona Baraoltului, ne
face cunoscute câteva din stările de spirit ale autorului ce nu conteneşte să
exploreze realitatea imediată, să surprindă o seamă de situaţii mai aparte, specifice
cotidianului „tern, fără nici o perspectivă”, aflat la antipodul magiei
fascinante.
Concentratul text „Ţuică mirosind a
ţărână” ne povesteşte amuzanta, fantastica întâmplare a lui Gheorghe Ghiţescu
ce a ajuns „să trăiască în lumea alcoolurilor tari”, să se integreze în
circuitul unei forme de existenţă bachice.
Negăsind un loc în care să poată ţipa,
inginerul din povestea „În căutarea spaţiului pierdut” simte că înnebuneşte, că
n-o să mai poată depăşi niciodată situaţia limită în care se află, din
interiorul căreia îşi vădeşte dramatica neputinţă de a mai adera la
normalitate, de a mai fi aidoma celor ce-şi pot identifica un protector
teritoriu de referinţă.
În volumul de povestiri şi de aforisme
„Meseria de a muri” (2001), moartea (surprinsă dintr-o perspectivă mai degrabă
rizomatică decât arborescentă) devine preocuparea tematică dominantă. În textul
narativ intitulat „Semeţ în clipa morţii” se exprimă ideea că „apropierea
morţii îi umanizează până şi pe regii tirani”. Intertextualizând abundent,
glisând cu abilitate, rizomizând asiduu, autorul provoacă moartea să iasă din
teritoriul său, să se dezvăluie din multiple unghiuri, să se refracte
necontenit, să-şi arate punctele tari şi slabe. Interpretând cu abilitate
ambiguitatea om-pinguin, mininaraţiunea „Moartea unui pinguin” se dezvoltă
într-o tonalitate predominant compasivă. În povestirea „Scris undeva, covorul
de zăpadă din zori”, naratorul surescitat relatează experienţa erotică,
excentrică, pe care a avut-o cândva cu bătrâna actriţă Cerasela. Aparent
curajosul scriitor Aurelian Oprişan, personajul principal al povestirii „Teama
de moarte”, care pretinde că nu se teme de nimic, descoperă mijlocită
halucinantei Carmen că se teme totuşi de moartea cunoscută indirect.
Luând o turnură aforistică, textul
„Fulgerul ideii” se menţine într-o vibrantă stare de meditaţie asupra omului ce
„vine dintr-o singulară şi simplă fericire inconştientă spre colectivităţi tot
mai complicate, mai problematice”, asupra ideii ce „ne pătrunde în suflet (…),
trece în creier”, după care se autonomizează irevocabil. Temerară mostră de
proză autoreferenţial-rizomatică, „Năprasnica sinucidere a lui Augustin Doman”
se remarcă prin francheţe, fără ironie, originalitate, inventivitate. În „Oglinda
neagră a cafelei”, reflecţia asupra morţii se intensifică dintr-o perspectivă
apăsătoare, întrucâtva infernală, aflată mai degrabă la dispoziţia
iraţionalului de care proza rizomatică se foloseşte pentru a pătrunde în
subteranele existenţei decât a raţionalului. În „Sexy club” ni se oferă o scenă
de streptease, salvată de vulgaritatea compromiţătoare graţie fanteziei
debordante. În „Omul cu două umbre”, Victor V. descoperă că „în el se mai află
o fiinţă, un om oarecum străin, dar ale cărui năravuri (…) îi erau cunoscute”.
În „Sâmbătă, duminică şi alte
singurătăţi”, notaţia aforistică alternează cu cea autoreferenţială, producând
o proză rizomatică densă, cu aspect ricanant, înzestrată cu un înalt grad de refracţie.
Bătrâna scriitoare Lavinia Deleanu, personajul principal al povestirii
„Transfocare în alb” nu ajunge la întâlnirea cu cititorii fiindcă-i luată cu
asalt de moartea intempestivă.
În „Concetăţenii lui Urmuz” (2007),
autorul, orientat mai degrabă într-o direcţie rizomatică decât în urna
arborescentă, descinde pe tărâmul absurdităţii provinciale, constată că inepţii
edili ai micului oraş în care locuieşte habar nu au despre identitatea şi
personalitatea originalului scriitor de avangardă, născut cândva chiar în urbea
lor, îşi pune în joc inventivitatea semantică spre a da răspuns întrebării „ce
este acela un urmuz”, relatează câteva „întâmplări de-a mirărilea”, ironizează
„romantica poveste de dragoste (…) dintre şleampăta contabilă Rodica şi (…)
prea ghebosul său soţ, Rodion”, îl portretizează (apelând mai degrabă la
serviciul liniilor de fugă decât al celor de forţă) pe coruptul „miliardar de
carton”, ne înfăţişează „răzvrătirea elefantului Mitică” împotriva lumii
corupte şi îmbuibate, pune în temă situaţia excentrică a unui „oraş nimicit
de-o urgie bicefală”, pervers regizată de două fete ce-şi dau în judecată
concetăţenii pentru nişte insulte imaginare, ne prezintă strania moarte a unei
actriţe octogenare care tocmai primise „mortalul premiu prezidenţial”, ne
relatează întâmplarea în a cărei desfăşurare sunt implicaţi „marele şef de trib
şi fina sa Iulia cea libertină”, plăsmuieşte „povestea combinatului siderurgic
cvasi invizibil de lângă furnica măreaţă”, o caricaturizează savuros pe „doamna
consilier Marilena Moma ce îşi reprimă timiditatea”, exprimându-şi dispreţul
faţă de cei aflaţi la cheremul ei, ne demască felul în care urmează să devină
„carne de tun” un boxer provincial, dornic de a câştiga bani cu nemiluita, ne
face cunoştinţă cu un „nenorocit de un milion de dolari” (câştigaţi la
loterie), ne deconspiră „blestemul Trabantului galben” căruia îi cade victimă
norocos-ghinionistul om de afaceri francez Yves Movery, ne face cunoscut
fabulosul proiect al patronului Liviu Stoicea ce intenţionează să-i smulgă
presei 90% şi să se îmbogăţească într-un mod miraculos, o satirizează pe
Loredana „ziarista de şcoală nouă”, ce-şi extrage „orgasmul din editorial”, ne
arată cum se descurcă „poetul cu trei picioare” „şi două penisuri”, îl
zeflemiseşte pe pseudofilosoful Onu Ionescu aflat într-o stare de mahmureală.
În „Moartea noastră cea de toate zilele”
(2008), expresia aforistică revine în prim-plan, proiectându-se într-o manieră
precumpănitor rizomatică, propunându-şi să sondeze misterul morţii de „o
seninătate tragică şi infinită”, de o perfecţiune inegalabilă, de o certitudine
irevocabilă, diseminându-se în fel şi chip spre a deveni convingătoare,
asociindu-se cu câte un fapt divers spre a nu deveni speculaţie deşartă, spre a
nu-şi pierde aderenţa faţă de realitatea apropiată, transformându-se (din când
în când) într-un scurt, livresc comentariu, concentrându-se ori dilatându-se
(după cum e cazul), permiţându-i autorului dornic de „filosofat” şi de narat
totodată să-şi oglindească stările de spirit felurite, afişând necontenit,
devenind (în registrul minorului asumat intensiv) când lirică, când epică, când
dramatică, străduindu-se să ia pulsul văzutului contradictoriu, să adulmece
nevăzutul misterios, îndeplinind (de multe ori) un fecund rol euristic,
împrumutând forma unui „mozaic care în întregul lui” aspiră „să dea imaginea
morţii”, să ne familiarizeze cu nefamiliarul complex, profund, derutant. (cronică apărută în revista „Cafeneaua literară” nr. 12/decembrie 2015)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu