marți, 25 februarie 2014

Lumea ca un bazar-labirint



                            

 
         Gabriel Năstase a fost coleg şi prieten cu membrii primei şcoli de proză optzecistă de la gazeta de perete Noii din holul Filologiei bucureştene dinainte de 1980: Constantin Stan, Mircea Nedelciu, Gheorghe Ene, Ioan Lascu, Gheorghe Crăciun, Sorin Preda, Gheorghe Iova… Dar, Gabriel Năstase s-a „pierdut” de grup, măcar o perioadă şi aparent. Scriind în maniera congenerilor, cunoscând toate secretele noilor tehnici narative, luând parte la dezbaterile teoretice în grup restrâns, el alege calea jurnalismului de performanţă şi debutează editorial abia în 2000. Are însă meritul de a readuce la zi, de pildă, textualismul, proaspăt şi curăţat de toate reziduurile sterile de la sfârşitul anilor ’70 şi începutul anilor ’80. Iată că demersurile epice ale regretaţilor Mircea Nedelciu, Gheorghe Crăciun şi Constantin Stan sunt continuate de colegul lor Gabriel Năstase care a publicat în 2012, la Editura Semne, romanul Bazar (text-cub după M. Duchamp, Nud coborând scările).
         Personajul principal este Florian G., un alter ego al autorului măcar în parte (?), fost jurnalist, trăind acum din tranzacţionarea unor obiecte îndeosebi valoroase la un bazar de pe un trotuar al cartierului periferic bucureştean La Sârbi. El meditează în minutele de reverie din zori oarecum abstract, în spiritul textualismului, cum spuneam: „Pot obiectele să se transforme în întâmplări? Sigur că pot. Depinde numai de posesorul lor dintâi.//Dar pot întâmplările să se transforme în obiecte? Asta ar putea să fie puţin mai complicat. Dar şi în acest caz totul depinde de acelaşi posesor al lor dintâi.//De fapt, şi într-un caz şi în altul esenţa faptei constă în transformarea unui obiect într-o întâmplare şi invers, (în trecerea, adică, a întâmplării într-un obiect). Iar asta, bineînţeles, ar putea fi la fel de simplu pe cât ar putea fi de complicat (cu aceeaşi trimitere, he, he, la personalitatea posesorului dintâi al obiectului ori al întâmplării respective. Ori la personalitatea obiectului ori a întâmplării).//Nu, hai că asta-i bună! Auziţi: personalitatea obiectului! Ori a întâmplării!”
         Am citat prima pagină a romanului, mă rog, a textului, pentru că ea reprezintă embrionul din care se dezvoltă toată povestea unei zile de duminică a lui Florian G., o duminică în care el recapitulează zile şi fapte şi întâlniri din viaţa lui de om care trăieşte din expediente (inclusiv din îngrijirea WC-urilor din Palatul Parlamentului), după ce a refuzat la un moment dat să se vândă pe bani buni ca redactor-şef, cu ziar cu tot, unui om politic potent financiar, cam cum se întâmplă curent în zilele noastre, şi după ce refuză să vândă tot unui om politic un sfeşnic(-sfetnic) cu valoare simbolică, cu poveste misterioasă.
         Romanul este scris secvenţial, fragmentar, alternând pasajele lirice cu unele profund epice, chiar prozaice, despărţite de inserturi muzicale sau poetico-folosofice notate cu italice, uneori având legătură cu subiectul, alteori – nu. În lumea lui Năstase, lumea ca un bazar balcanic, ca un bazar-labirint, naraţiunea – câtă este – curge (hiper)realist o vreme, până imaginaţia autorului o ia razna (un fel de a spune!) şi o dă pe fantastic ironic, pe oniric, pe livresc şi – ludic - pe jocuri textualiste: „Aşadar, era adevărat: în fiecare vineri, la miezul nopţii, vila lui Tata Omid se apleca şi săruta, cu patimă fierbinte, Lacul. Iar acesta se tulbura până la revărsare!” Personajele sunt pitoreşti şi poartă nume pe măsură: Sandu Argăseală, Senatorul Mantea sau Sfrijitul-În-Costum-De-Mire-Când-Alb-Când-Negru, Iepure Pantelică, Frumoasa-care-se-ondula-uşor-plutind-spre-cer-în-prelungirea-mâinii-sale, Stârpitură, Roşcata-Numai-Ochi-Din-Care-Îi-Izvorăsc-Picioarele-Şi-Cu-Bustul-Învingător-În-Orice-Concurs-De-Tricouri-Ude etc.
         Imaginaţia naratorului n-are limite, după cum tocmai am arătat mai sus. Textul lui Gabriel Năstase trimite şi la suprarealism, la avangardism, în general, după cum lasă să se înţeleagă chiar din subtitlul cărţii plus din ilustraţia copertei întâi şi după cum o face străveziu la pagina 134: „Parfumul amânatelor poveşti.//Cum e aceea, spre exemplu, dintre Florian G. şi  Frumoasa-care-se-ondula-uşor-plutind-spre-cer-în-prelungirea-mâinii-sale. Mereu coborând scările. Mereu ascultând de alt glas decât de glasul cel din urmă. Treapta întâi şi treapta a doua, treapta patruzecişinoua. Treapta şase, treapta întâi (treaptă fără căpătâi). Treapta cinşpe, treapta patru, treapta douzecişipatru…//(Esenţială rămâne, însă, imaginea colţuroasă dar sub unghi rotitor, a unei(alte) femei coborând o scară. Marcel Duchamp. Şi Tristan Tzara, cu ziarul şi cu foarfecele lui).”
         Dacă postmodernismul mai spune ceva la 2014, ei bine, Gabriel Năstase-prozatorul face parte cu brio din miezul fenomenului.

Niciun comentariu: