luni, 2 septembrie 2013

Logica premierului

Încă o dată, Caragiale este pe deplin de actualitate.

Premierul Victor Ponta a trimis la Parlament un proiect de lege prin care propune începerea exploatării aurului la Roşia Montană, invocând motive pragmatice şi ignorând pericole la adresa mediului plus vânzarea sub preţ a resurselor naturale, a celei mai preţioase dintre ele. În schimb, deputatul (de data aceasta) Victor Ponta va vota împotriva propriului proiect, pentru că aşa-i dictează conştiinţa. Este o dovadă crasă de schizofrenie politică, de demagogie şi ipocrizie, sperând el ca din această ecuaţie să iasă cu o imagine bună.

Ce-are a face Caragiale aici? Păi, chestiunea zilei de 30 august 2013 aminteşte de schiţa "Logica baroului" a lui Caragiale. Profesorul-avocat îi spune ucenicului său: "Până-n trei ani eu, profesorul, mă oblig să te fac avocat perfect. Dacă primul proces ce-l vei avea îl vei câştiga, atunci îmi vei plăti suma cutare; dacă-l vei pierde nu-mi vei plăti nimic". Ei bine, primul proces noul avocat îl are chiar cu maestrul lui, refuzând să-i plătească suma pretinsă. Pledoaria lui e perfect logică:

"Domnilor magistraţi, contractul dintre mine şi onorabila parte adversă spune că dacă voi câştiga primul meu proces să plătesc atâta, dacă-l voi pierde să nu plătesc nimic. Or, acesta fiind primul meu proces, voi avea onoarea să pun, faţă cu dvs., onoratei părţi adverse următoarea dilemă:
Din două una - sau dvs. îmi daţi câştig de cauză, respingând pretenţia reclamantului, şi atunci nu-i dau nimic; sau îi admiteţi d-sale reclamaţia şi-i daţi dreptate, şi atuncea eu pierz procesul, şi pierzând acest prim proces al meu, după clauza contractului nostru, nu am să-i plătesc nimic..."

După o asemenea logică vrea Victor Ponta să iasă basma curată din cazul Roşia Montană, caz care a scos deja duminică seara mii de protestatari în stradă. El - ca prim-ministru - a redactat un proiect de lege privind exploatarea aurului, că aşa o cer interesele superioare ale ţării. Dar tot el, ca om şi deputat, are conştiinţă de român adevărat şi aceasta-i dictează să voteze împotriva proiectului!

2 comentarii:

ion lazu spunea...

Comentariul meu: Să trăiască Nenea Iancu! Mereu în stricta actualitate a vieţii noastre dâmboviţene!. ÎNSĂ...

...ÎNSĂ tare mi-e teamă că declaraţiile lui Ponta sunt şi de data asta mincinoase, înveninate, iar în realitate doar un biet vicleşug de babă politică: Micuţul jucător pe mâna altora nu doreşte decât să liniştească apele, să detensioneze atmosfera, să-i amăgească pe tinerii protestatari, puşi pe fapte mari. Pare să le spună celor din Piaţă: Nu vă mai agitaţi, pentru că în Parlament, unde se hotărăşte totul, eu şi partidul meu vom vota împotriva Proiectului. Cine să-l mai creadă?!? Totul e cusut cu aţă albă, aracan de mama voastră ! Nu ne vom lăsa duşi cu preşul !

Un adevărat om politic, aşa cum am avut câţiva, cândva..., atunci când prin funcţia sa este pus să meargă împotriva convingerilor sale, alege Demisia de onoare.Că nu ne putem aştepta la aşa ceva în cazul lui Ponta, am avut deja dovada...

P.S. Faptul în sine că Proiectul Roşia Montană a fost trecut în şedinţa de guvern fără a fi fost anunţat pe ordinea de zi, ne spune totul despre o malversaţiune făcută cu tupeu năucitor.

Nici explicaţia cu "dacă nu dăm drumul proiectului vom plăti despăgubiri imense", nici această explicaţie-scuză nu ţine! Şi de ce s-a ajuns aici? Când de la început geologii au spus NU? Când apoi ecologişti au spus nu? Apoi socilogii, istoricii, economiştii... când toate compartimentele societăţii civile un spus un Nu hotărât?! Excepţie făcând, ca de fiecare dată într-un stat corupt: politicienii corupţi, ziariştii corupţi, alţi câţiva factori de influenţare a opiniei publice corupţi, rău intenţionaţi -, şi să accentuăm: puţini, însă extrem de bine plătiţi...I.L.

Augustin spunea...

Despre asta e vorba, desigur.Este bine că societatea civilă, atâta câtă e, se radicalizează măcar şi în 12-lea ceas.