miercuri, 25 septembrie 2013

Cristian Meleşteu şi romanul societăţii putrede de astăzi



          Anul trecut, tânărul prozator Cristian Meleşteu a câştigat concursul pentru volume în manuscris al Uniunii Scriitorilor din România cu cartea Radiografia unei zile de mai, carte surprinzătoare prin tematică şi stil, ba şi prin maturitate, carte despre care am scris atunci. Recent, prozatorul  a publicat un roman demn de luat în seamă, neanunţând prin nimic vârsta autorului: Revoluţia borfaşilor (Tracus Arte, 2013).
         Cristian Meleşteu este scriitorul vremurilor noastre. În ce sens? În sensul în care I. L. Caragiale a fost scriitorul sfârşitului de secol XIX şi începutului de secol XX, în sensul în care Teodor Mazilu a fost scriitorul (era să zic pictorul) deceniilor şapte şi opt ale secolului XX, adică autorul care amendează prin caricaturizare năravurile şi moravurile contemporanilor lui.
         Portretele personajelor principale sunt trasate din câteva tuşe de caricaturist care a ajuns de mult la esenţă şi face maximă economie de linii şi linioare, haşuri şi puncte şi buline etc.: „Vasile era înalt cât uşa, deşirat, un şir de covrigi de post întinşi pe o sfoară. Un început de cocoaşă şi o poziţie nefirească, aproape ghemuită, pe care o lua când stătea jos, nu te lăsa să ghiceşti cât de înalt e şi, dacă îl vedeai ridicat, credeai că e alt om, poate fratele mai mare al celui pe care-l zărisei pe scaun. Deşi scump, costumul de pe el nu-i dădea un aer de eleganţă, părea mereu că-l stinghereşte şi, deseori, dădea din umărul drept, ca şi cum i s-ar fi părut că prin mişcarea asta ridică mâneca inegală…” Vasile Topor ocupă cu destinul lui o bună parte din naraţiune. Din nefericit copil al străzii, el devine ditamai omul de afaceri, ca să zicem aşa, omul de afaceri murdare, şef al cerşetorilor din oraş care produc o avere imensă pe care Vasile ştie s-o investească, devenind astfel cureaua de transmisie dintre societatea înaltă a politicienilor şi lumea subterană a interlopilor.
         Romanul se învârteşte însă preponderent în jurul lui Tase, „zis Treflă, după tatuajul care-i trona pe antebraţul stâng. Tase Treflă era un om cât uşa, cu o voce groasă, răguşită de la tutun, a cărui figură de boxer de categoria grea nu cadra deloc cu vorbele duioase.” Ei bine, Tase este exemplar pentru un personaj de roman, unul aruncat de autor cu nonşalanţă din extrema norocului chior în extrema ghinionului născut/făcut. Boem, risipitor, înrăit jucător de poker, scriind chiar ani de zile la un tratat despre acest joc. La un moment dat, împreună cu un prieten de aceeaşi teapă, agaţă doi italieni şi pun de-un poker de o zi şi o noapte cu bani luaţi de la un cămătar feroce. La sfârşit, joacă totul pe o mână şi norocul îi surâde, având din servire trei aşi. Dar, demonul, care-şi vâră coada când e vorba de jocuri de noroc, îl îndeamnă să decarteze doi dintre aşi sperând la un final spectaculos cu o chintă royală. Pierde, desigur, şi în faţă i se deschide perspectiva sumbră a pedepsei crunte din partea cămătarului Gogu care-i şi făcuse o demonstraţie de cum îi pedepseşte pe răi platnici, ameninţându-i cu leii din cuşcă, cu bastoanele guarzilor, turnându-le ulei încins pe faţă etc. Norocul îi surâde  însă încă o dată. Getuţa, o văduvă mai trecută, îl cere de soţ, angajându-se să-i plătească ea datoria la cămătar. Imediat după nuntă, cu banii de la Getuţa, Tase bate-n poarta cămătarului, dar este iar rândul nenorocului. Acesta nu e acasă. Tase se opreşte într-o cârciumă la una mică, unde-i vine ideea unui chef de pomină. Strigă adunarea şi în scurt timp sunt aduşi de acasă ospătarii şi localul de umple de toată oastea oamenilor străzii, interlopilor, cerşetorilor în frunte cu şeful lor Vasile… Un chef monstru cu băutură, mâncare şi fete, în care Tase este regele tronând pe un butoi cu vin, chef care se mută cu o basculantă de cartofi şi oameni într-o altă cârciumă de la margine de Bucureşti. Tase lichidează toată suma destinată lui Gogu Cămătaru şi de-aici se cam încheie tonul buf al cărţii.
          Tase părăseşte lumea civilizaţiei, lumea veselă, luxoasă şi sordidă deopotrivă şi, printr-o călătorie cumva iniţiatică, ajunge în Vultureşti, satul copilăriei lui nefericite, după ce reuşeşte să străpungă o stâncă uriaşă căzută din munte, care desparte simbolic două lumi, una a civilizaţiei putrede de corupţie şi lăcomie şi cealaltă ancestrală, în care nu se întâmplă nimic esenţial de sute de ani. Tot simbolic este faptul că la penetrarea stâncii, Tase îşi pierde hainele, ajungând astfel în sat gol ca un nou născut. Satul mai are un singur locuitor, pe bunica sa cu un picior de lemn – un adevărat istoric viu al anilor de când Tase a părăsit vatra natală. Bunica îi povesteşte destinele ultimilor douăzeci de oameni din sat care, înainte de moarte, i-au lăsat ei prin testament averea. Eroul este îndemnat să repare casele, mobilierul, acareturile, iar Tase, tot renovând, îşi dă seama că zeiţa Fortuna îl trimite din nou în extrema norocului: găseşte prin toate casele salbe de aur cu care devine mai bogat decât ar fi îndrăznit să spere vreodată. Cristian Meleşteu ştie să închidă măiestru cercul naraţiunii cu povestea bunicii lui Tase care învăţase jocul de poker dimpreună cu toţi locuitorii satului. Când în sat mai rămăsese doar ea şi Mitică, la îndemnul acestuia, au făcut o partidă de poker pe toată averea satului. Bunica, ameţită şi de nişte vin dulce, este servită cu trei aşi din care decartează cu o nonşalanţă inconştientă doi aşi, dar reuşeşte chinta royală cu care bate careul de nouari al lui Mitică. Aşa moşteneşte ea tot satul, datorită chintei pe care n-a reuşit-o nepotul la partida de pomină cu italianul. Tase o provoacă pe bunică la o ultimă partidă între ei doi. E ignorat refuzul bătrânei, ca şi subterfugiul că nu există în tot satul un pachet de cărţi. Tase confecţionează un pachet de cărţi de joc din filele singurei cărţi din Vultureşti – Biblia, şi partida epocală se desfăşoară, Tase fiind servit cu chinta royală de treflă. Eroul se întoarce la Getuţa lui şi la odrasla nou-născută. O nouă viaţă a lui Tase poate să-nceapă, o nouă viaţă între cele două extreme: norocul chior şi ghinionul pervers, după cum poate continua tratatul despre noroc şi ştiinţă în jocul de poker.
         Cristian Meleşteu porneşte naraţiunea în ton uşor şi senzaţional, dar are ştiinţa structurii, compoziţiei, reuşind să alterneze scenele bufe cu monologurile grave, face trecerea fără sincope de la o lume nebună la una aşezată, de la întâmplări de tot banale la altele parabolice, ştie să sublinieze diferenţa dintre normal şi absurd în viaţa societăţii româneşti. Parodiază şi caricaturizează (hm!dacă mai e loc) viaţa publică de astăzi. De pildă, înmormântarea tânărului ţigan Mercedes este însoţită de un alai pestriţ în care e află şi cântă maneliştii „Florin Parizer, Adrian Obişnuitul, Prinţesa de aur, argint şi platină, Vali Vreme frumoasă, Ion Ochi de sticlă şi Ion Limbă dulce, autorul ultimului hit pe piaţa manelelor „Zi şi noapte, noapte şi zi”.
       În finalul romanului, Meleşteu aşează următoarea notă, şi încă bolduită: „Cartea conţine (şi) fapte reale, preluate din articole de presă ori comunicate ale poliţiei, care au fost folosite ca sursă de inspiraţie şi apoi literaturizate”. Noroc că bruma mea de experienţă de cititor de roman nu se lasă înşelată de acest avertisment, altfel toate cele de mai sus n-ar mai fi fost scrise.

(cronică publicată iniţial în rtevista "Argeş" nr. 9/sept. 2013)

Niciun comentariu: