Şerban Tomşa este, în fond, un
optzecist, unul întârziat şi marginal, ca mulţi alţii. A fost coleg de
facultate cu membrii Cenaclului de Luni, dar a debutat mai târziu, trăind
izolat ca profesor undeva prin Teleorman. Ceea ce nu înseamnă că e mai prejos
decât prozatorii consacraţi ai curentului optzecist. Este cel puţin egalul
unor/dacă nu peste Mircea Nedelciu, Constantin Stan, Ioan Groşan, Ştefan
Agopian, Petru Cimpoeşu, Nicolae Iliescu etc., abordând o totul altă proză
decât cei pomeniţi aici. Pentru mine, romanul Gheţarul de acum patru ani a reprezentat o imensă surpriză, el
apărând de nicăieri, neştiind nimic la ora aceea despre autor.
Nu mai reprezintă o surpriză recentul
său roman - Călugărul Negru (Tracus Arte, 2013), nu mai reprezintă o
surpriză, pentru că ştiam la ce să mă aştept. Aceeaşi mână sigură construieşte
un edificiu epic solid, remarcabil prin personaje, stil, cunoaşterea tuturor
secretelor prozei (post)moderne, cum vom vedea pe îndelete mai la vale. Talentul
principal al autorului constă în a-şi găsi/cuceri libertatea de a povesti cu
totul verosimil în registre diverse: realist, oniric, magic, fantastic, livresc,
altfel zis de a face un roman total şi un metaroman, în acelaşi timp. Un eseu
„anonim” - Casa Esterei – deschide un
evantai de teme şi subiecte ale cărţii. Odiseea personajului narator Oreste Şerbănescu
este una exemplară pentru proza noastră de astăzi. El trăieşte concomitent, pe
de o parte, în realitatea noastră postdecembristă plină de marasm, dar şi, pe
de altă parte, în lumea fascinantă a viselor, precum şi în atmosfera cărţilor
mari. El trăieşte, mai mult, două identităţi, una a lui şi una a lui Oskar
Omer. El este „omul modern” a cărui viaţă este, în fond, „o lectură
neterminată”.
Pe urmă, romanul este plin de scene şi
întâmplări simbolice a la Eco,
a la Borges, care
lasă loc la diverse şi savante interpretări, o capcană pe care numai un
romancier mare o poate întinde cu falsă candoare deopotrivă criticilor şi
cititorilor. Un magazin „al diavolului” vinde „idei, sentimente, scenarii
pentru o viaţă mai frumoasă şi mai interesantă”. O statuie dezvăluie secrete
stranii locuitorilor oraşului.
În partea a doua, Oreste naratorul se
identifică până la obsesie cu Andrei Vasilievici Kovrin, tragicul personaj al
nuvelei Călugărul negru de Cehov, cel
urmărit de făptura fantastică a monahului diabolic. Aici se dezvăluie tema
dublului, tema romanului lui Tomşa, dezvoltată după marii romancieri ruşi.
Romanul dublează nuvela lui Cehov, ca să zic aşa, iar personajul Oreste
dublează pe Kovrin, în sensul că trăieşte într-o lume bipolară, reală şi fantastică
în acelaşi timp, în cea reală alături de inşi imorali sau banali, în cea
fantastică alături de personaje purtând numele unor iluştri scriitori: Mark
Twain, Hemingway, Faulkner…, cei care-l trimit la întâlnirea cu călugărul. Iar
această confruntare este de fapt întâlnirea cu sine: „Când silueta s-a
apropiat, am întins mâinile deasupra capului, pentru a cere îndurare şi lumina
a devenit orbitoare. Am închis o secundă ochii, iar când i-am redeschis,
spectrul Călugărului se afla deasupra mea. Era chiar chipul meu reflectat
într-o oglindă cât cerul”.
Vorbeam de o carte totală? Ei bine,
din ea nu lipseşte un interesant roman poliţist, unul, cum să zic, livresc,
unul cum admira Borges la Poe,
roman „presărat” ici-acolo în economia romanului propriu-zis. În prima parte a
cărţii lui Tomşa se petrece o serie de crime ciudate: un profesor de sport este
înjunghiat în inimă cu o limbă de ceas de perete, iar la locul crimei e găsit
un bilet cu mesajul „ceasul avea o singură limbă”, fiind semnat Rodion Romanovici
Raskolnikov. Apoi, un sculptor este ucis în propriul atelier cu un ceas greu de
piatră, o sculptură de-a sa, iar biletul de la locul crimei spune: „peretele
avea un singur ceas” semnat tot Rakolnikov. La câteva zile este ucis un medic
ginecolog strivindu-i-se capul de pereţi. Mesajul? „Încăperea avea un singur
perete” era semnat desigur Raskolnikov. Imediat după acesta, un boschetar este
găsit mort în adăpostul său, aparenta cauză fiind un accident cu o butelie de
aragaz uitată deschisă. Dar biletul de lângă el: „casa avea o singură încăpere”
e semnat Raskolnikov… Un director de bibliotecă este otrăvit într-o noapte în
propria-i locuinţă, biletul de masă conţinând mesajul „Oraşul avea o singură
casă”, semnătura fiind a eroului din Crimă
şi pedeapsă, desigur. „Organele”
fac o anchetă, fără nici un fel de rezultate. Soluţia se află la începutul
părţii a doua a cărţii: „Şirul de asasinate urma, în ordine inversă, versurile
unui poem de Gellu Naum:
Crusta
Oraşul avea o singură casă
Casa avea o singură încăpere
Încăperea avea un singur perete
Peretele avea un singur ceas
Ceasul avea o singură limbă…”
Aşadar, Şerban
Tomşa creează o mare galerie de personaje pe care apoi le decimează prin metoda
uciderii după versurile unui poem de Gellu Naum.
La prima vedere/lectură eşti tentat să
conchizi că romanul Călugărul Negru al lui Şerban Tomşa este important
prin galeria de personaje insolite, unele, profunde, altele, toate de-o anume
complexitate, fiecare jucând roluri unice în economia naraţiunii. Ei bine,
nediminuând deloc locul şi rolul personajelor, romanul mi se pare de tot
important mai curând prin deschiderea unui evantai de simboluri şi parabole
care necesită în definitiv o analiză separată.
(cronică apărută în revista "Argeş" nr. 8/august 2013)
(cronică apărută în revista "Argeş" nr. 8/august 2013)
4 comentarii:
Am aşteptat cu sufletul la gură cronica ta, dragul meu. Sunt copleşit, îţi mulţumesc din tot sufletul şi îţi sunt mult îndatorat.
N-ai de ce-mi mulţumi. Îmi pare rău că nu ne cunoaştem să vorbim, la un pahar, pe larg de roman. Eu îţi mulţumesc că ai oferit o carte extraordinară unui vicios cititor de roman!
Sper să ne cunoaştem, pân-a nu muri, că timpul s-a cam scurtat.
Senzaţia mea e aceeaşi, dar cred că nu e un capăt de ţară să ne vedem, vieţuind noi în judeţe vecine: e adevărat că eu în nordul judeţului meu care-i deja în nordul judeţului tău, iar tu în sudul judeţului tău care-i în sudul judeţului meu, şi tot aşa... Ca puşca lui Nichita...
Trimiteți un comentariu