Mulţi poeţi au vieţuit şi vieţuiesc în nord, vreau să zic
în nordul României. Unul singur însă şi-a făcut din acest punct cardinal un
adevărat motiv poetic, şi-a brodat textura operei pe acest nord, făcând din el
un Nord, deci cu majusculă. Şi acesta este George Vulturescu. Unul dintre
volumele sale se numeşte Nord şi dincolo
de Nord, altul Pietrele Nordului,
altul Orb prin Nord, în sfârşit altul
Nordul. O gnoză a pietrei.
Recent, George Vulturescu a publicat volumul Grota şi literele (Eikon, Cluj-Napoca, 2013), volum remarcabil şi ca obiect, cu o
prefaţă de Irina Petraş. Ca să tragem o concluzie din start, am putea spune că
este vorba de două plachete într-o singură carte, iar dacă ar trebui să le unim
sub un titlu, acesta ar fi Continuitate
şi ruptură.
În prima secţiune – Scaunul gol de lângă foc – Vulturescu îşi adună, ca o deltă aluviunile, elementele sale care
l-au făcut singular şi pe care cu acribie le enumără prefaţatoarea: „lup,
piatră, fulger, sihlă, vultur, orb (dar şi ochi orb, n.m. DAD), carne, frică,
sânge, vifor”. Sunt elementele care fac unitară această primă secţiune
dedicată, în mare măsură, prietenilor poeţi de dincolo pe care generosul
Vulturescu nu-i uită: Alexandru Pintescu, Dorin Sălăjan, Ion Baias, Emil Matei.
Ei (nu) ocupă „scaunul gol de lângă foc”. Poeme bune marca Vulturescu, unele
antologice (v. poemul dramatic Moartea
câinelui), poeme care-l consacră încă o dată. Până aici este vorba de continuitate.
O surpriză, adică ruptura întrucâtva (unitatea de stil rămânând intactă), o
reprezintă partea a doua a cărţii: Viespe
de grotă, un poem amplu în 40 de părţi. Trebuie musai să cităm moto-ul,
pentru că el reprezintă punctul de pornire care ne ajută să înţelegem demersul
original al poetului…nordic: „La
Turnu, sub munţii Coziei, în stâncile de pe malul Oltului se
află chiliile sihaştrilor Daniel şi Misail. Pe urmele lor, în grote uitate,
osârdia acestor rânduri”. Ei bine, acesta este pretextul poemului amplu al lui
Vulturescu, poetul devenind un alter ego al sihastrului Misail. Dacă Grigore
Alexandrescu a cântat mănăstirea fastuoasă cu mormântul lui Mircea cel Bătrân
de pe malul drept al Oltului, George Vulturescu a ales grotele de la un
kilometru distanţă de pe malul stâng al râului, el creând pentru grota în care
s-a nevoit Misail o paralelă cu o grotă „mai mare/…/care s-a săpat singură în
noaptea creierului/în amiaza cărnii”. În această secţiune, George Vulturescu
este un adevărat textualist, fără a fi
totuşi steril, tehnicist, etc., deci textul având viaţă, savoare,
intertextualitatea fiind folosită cu măsură. Iată o litanie a lui Misail:
„nu-mi merit agoniseala de azi, Doamne,/nu m-am săturat să privesc de pe
pietrele chiliei/o lupoaică urlând la lună://arcuită pe picioarele dinapoi/îşi
lungea gâtul,/se deşira parcă/urcând pe urlet în sus/ca pe o frânghie//…Pe
rugăciunea mea, oare, urc sau atârn?” Paralela sihastru în austeritate de
grotă/poet în singurătatea textului continuă, în versurile următoare Vulturescu
folosindu-se şi de intertextualitate: „O procesiune neagră este
scrisul:/literele trec dintr-un cuvânt în altul -/lampada vitae – hăuie ca nişte coji goale. Precum eremitul, trecând
din chilia sa/în grota lumii, este Scribul/s-a
îngropat prin silabe şi litere/pentru simţirea care întoarce spre sine/toată
puterea minţii din noi”. (Cuvintele cu italice aparţin lui Lucretius,
respectiv lui Maxim Mărturisitorul).
Aşadar, Grota şi literele reprezintă o
re-consacrare a poetului George Vulturescu din Nord în termenii propuşi de noi
mai sus: continuitate şi ruptură.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu